GRE Test: Writing Session

Setelah menyelesaikan tes TOEFL IBT, saya harus menghadapi satu tes lagi yang bernama GRE[1].
Singkatnya, tes ini menyerupai tes potensi akademik versi Bahasa Inggris, di mana saya harus menjawab soal-soal tentang matematika [quantitative reasoning] dan Bahasa Inggris [verbal reasoning dan analytical writing]. Pada kesempatan ini, saya ingin membagikan template[2] yang saya gunakan untuk menghadapi tes ini, khusunya pada bagian writing. Yang pertama, untuk analytical writing, saya menggunakan template berikut:

In the excerpt of…, the author concludes that…,which appears to be relatively tenable at the first glance. However, as more light is shed on the issue and detailed facts are viewed more carefully, it is clear that the conclusion is unconvincing because it suffers from several grave fallacies in its assumptions.

First and foremost, the author unfairly assumes that [X causes Y]. In fact, the author overlooks other possible factors/ causes, such as…In addition, it is possible to reason that…Without ruling out such scenarios, the author simply cannot convince me that…

Moreover, the author assumes, without providing proof, that…In that case, the author has not adequately shown that…Without establishing clearly that…, the author cannot conclude that…

Furthermore, the author assumes as if… [the respondents of the survey represented the entire population of…] Unquestionably, the author fails to detail background information  of the respondents, such as…[their age, hometown]. Lacking such specific data, the author should not confidently claim that…

Therefore, to have more cogent arguments, the author should provide several pieces of evidence to support the assumptions. First,… Second,…

In conclusion, the memo as it stands now does not logically prove that…
[restate the weak conclusion here]

Untuk bagian selanjutnya, argumentative writing, saya bisa menyimpulkan bahwa kalian,
sama seperti tes TOEFL, perlu menuliskan menuliskan Hook[3] untuk mengawali dan mengakhiri essay yang kalian tulis. Jadi, silahkan mempelajari kembali buku karangan Bruce Striling, berjudul Speaking and Writing Strategies for the TOEFL IBT.   Sebagai informasi, saya memperoleh nilai 4 dari total 6 dalam bagian writing pada tes GRE ini.  Saya percaya bahwa kalian bisa menulis lebih baik dari saya. Akhirnya, silahkan, pelajari template di atas,  rubahlah sesuai dengan adat-istiadat masing-masing dan silahkan modifikasi  template yang pernah saya bagikan dengan ide yang kalian temukan  dari sumber yang lainnya. Semoga sukses ya! Pasti bisa!

Lessons learned:
[12] Sekali lagi, pelajari buku berjudul Speaking and Writing Strategies for the TOEFL IBT  karangan Bruce Stirling dengan baik 😊
[13] Kembali, berlatih untuk menuliskan dan mengingat template di atas dan hook yang dibahas di dalam buku tersebut setiap hari sebelum menghadapi tes!

Disclaimer: This blog is not an official blog of the U.S. Department of State blog or any other institutions mentioned here. All views, comments, and information described here are merely author’s own and are solely used to share his experiences pursuing the chance to study abroad through Fulbright Scholarship. Thus, they do not represent the official information of the scholarship. For inquiries related to the official information can be found on the official website of the scholarship.



[1] Graduate Record Examinations
[2] Saya banyak mempelajari kata, frase, dan kalimat dari buku ini:
Stewart, M.A. (2002) Writing skills for the GRE and GMAT tests. Thomson Learning:  Lawrenceville, New Jersey.
[3] Ide yang dikemukakan oleh Bruce Stirling di dalam bukunya bagaimana saya harus bisa menuliskan kalimat
pembuka dan penutup yang dapat menarik perhatian para pembaca

No comments:

Post a Comment